KEMBARA LASAK GUA BATU MALOI, JOHOL, NEGERI SEMBILAN . 1 JUN 2013

Assalamualaikum.... Alhamdulillah, akhirnya aku telah berjaya juga merealisasikan salah satu impian aku iaitu menyertai aktiviti lasak (outdoor). minat dah lama sebenarnya. cuma masa dan kesempatan masih belum ada. tapi bila dah ada peluang macam ni, takkan nak biarkan kot. rugi rugi..hahaha.trip ni anjuran MENARIK ADVENTURE . bnyak aktiviti yg menarik adventure anjurkan.. ikut la yng mana dan. so, aku join la..jadinya sekarang aku akan tulis la catatan sepanjang perjalanan aku and the team pergi trip ni...alkisahnya di bawah ni,,,,,,,,,,,,,,

31/5/2013 (jumaat)
 kami start bertolak ke melaka. asalnya nak bertolak petang ja, tapi bila difikirkan balik trafik kat penang nih, terpaksa la bertolak malam. pukul 10 malam baru kami bergerak keluar dari penang. oh,, lupa plak nk cerita.. kami pergi berlima. semuanya laki. gagah lagi tuh..naik kereta wira kepunyaan seorang staf palapes. sekali dengan dia la pergi.

1/6/2013
kira-kira jam 3 pagi kami sampai di plaza tol simpang ampat,melaka. maklumlah jalan jauh. memang penat la.. masih terlalu awal. janji pukul 8 pagi kumpul kat tempat yang sama. so, kami merayau2 la mecari masjid atau surau sebagai tempat berehat. cari punya cari, dalam jam 4 pagi la baru kami jumpa 1 surau.. surau tu namanya surau Dol  Said. kenal tak sapa Dol Said?? hahaha... dia kan salah seorang pejuang tempatan yang menentang penjajah British di Tanah Melayu..  kami tido sekejap ja sebab masuk waktu subuh orang kampung dah mula datang. selesai solat subuh berjemaah n dengor tazkirah subuh. kami bersiap untuk bergerak ke temnpat berkumpul.. sambil2 tuh, dan jugak la aku snap gambar makam Dol Said..hehehe..



ad juga beduk, tapi tak sempa nak snap gambar. rugi jugak la.. bila semua dah kumpul, kami konvoi la ramai-ramai ke gua bau maloi... tengok la gambor-gambor nih...bateri kamera habis.. ni je yang sempat snap.
gua batu maloi
baru kenal berapa jam je. tapi gaya cam dah lama knal...the best

gua batu maloi
katak oh katak.. katak dalam gua.

gua batu maloi
airnya sejuk..tu yg mencabar tuh

gua batu maloi
hehehe

gua batu maloi negeri sembilan

gua batu maloi negeri sembilan
santai santai......

gua batu maloi negeri sembilan
sebelum bertolak ke melaka.

gua batu maloi negeri sembilan

batu maloi

gua batu maloi

gua batu maloi | katak gunung | katak
sbeelum ni kat lata jumpa katak aku lari.. tapi kali ni, katak plak yg nak lari
hehehe.. best jugak pegang katak gunung nih.. besau ooo

gua batu maloi
dengar taklimat dari jurupandu dulu sebelum masuk gua
gua batu maloi | batu maloi
ini gambo waktu nk turun 
kami berlima,, yg baju nike tuh broder team trip ni jugak la.. tema oren , masuk gua tak bleh pakai gelap2
berhenti rehat sekejap...pastu masuk gua balik
hahaha..menyebok kat kamera orang lain..best kot
bergambar kenangan beramai-ramai sebelum menjelajah gua
gua batu maloi, negeri sembilan, kembara lasak, gua batu granit terpanjang di semenanjung malaysia
suasana dalam gua.. berkabus.. wap2 air la tuh..

makam dol said, naning, makam pahlawan melayu
makam Dol Said.gambar kurang jelas sebab aku dok jauh, nak g dekat takut sebab tu kawasan kubur
dah la awal pagi plak tuh...







lebih kurang 6 jam jugak la kami redah air tuh,.. di puncak batu maloi (seketul batu yg besor)  kami panjat 
batu tuh guna tali pastu turun guna akar akar pokok yg dah macam tangga jadinya melekat kat batu..yg ni palingmencabar la aku rasa.. cuak aku nak turun. tpi dah pompuan pun bleh buat, aish, mana bleh kalah..hahaha..
berjaya jugak aku turun walaupun nk menggeletar badan..
sedikit informasi yang aku tahu, gua batu maloi ni ialah gua batu granit yang terpanjang di semenanjung.. bukan gua batu kapur ek.  laluan dia memmg mencabar.. muat2 ja untuk sorang kadang2 laluan tuh. ad juga kena menyelam.. mencabar2....

2/6/2013
 kami bertolak balik ke usm setelah menginap semalaman di damansara,kuala lumpur.. takd ala nk merayau-rayau kat k.l,, lagipun masing2 badan dah penat.. harapnya lepas ni dapatla join lagi trip2 yang menarik,. ada bajet, ad masa, memg on la outdoor activity nih.. aku pun baru nak berjinak-jinak je.. banyak lagi keoperluan yang perlu dilengkapkan.. buat masa ni yang menjadi keutamaan aku adalah dry bag dengan kasut.. sangat penting dua item nih..




6 comments:

Anonymous said...

Gagah la sgt.. :P

Unknown said...

uhuk uhuk uhuk. seronoknya !!

Unknown said...

Okay fine!! saya dengan ini mengisytiharkan diri ini sangt jeles dgn keseronokan anda. :(

aku dan tawarikh said...

keseronokn yg seketika...final exam menanti... dah la selsema pak tuh lepas blik ni..hhhaha

Eyka Zueyka said...

memang seronok gua batu maloi ni..eyka pernah pegi awal tahun lepas..memang syok giler time masuk gua tu..having hbis,tmbh2 baru lepas hjn air sungai sejuk giler..bila tgk entri awk..rse rindu nak g lagi laa..

aku dan tawarikh said...

memg pun...tapi rugi tak dapat nk tegok pisang tunjuk langit kat atas batu maloi tuh.. eyka waktu pergi aritu dan ke tengok??

Open Cbox