AKU DAN NAMA GELARAN / PANGGILAN


Bila dah bosan, mula la terkenangkan masa lalu kat asrama. Pastu teringat pula kat asrama ni, tiap budak tuh mesti ada je nama gelaran yang dibagi oleh senior, junior, kengkawan dan sapa- sapa je la.. Tapi sebelum cerita pasal nama gelaran kat asrama, aku nak cerita dulu tentang nama gelaran yang lekat kat aku. Tak la banyak sangat. Ada la sikit...Jom tengokk...

1- Pak Teh
Gelaran ni asalnya aku nak gelarkan kat kawan aku masa dalam kelas biologi. Warna kulitnya lebih kurang aku la, tak berapa nak cerah.hu3. Alih2, kena kat aku balik sebab pengaruh dia kuat sikit. Hantu betoi. Gelaran tu lekat sampai sekarang terutamanya dalam kalangan kawan-kawan dan budak-budak asrama. Pernah sekali waktu kem di Pasir Salak, member aku panggil la aku dengan gelaran Pak Teh, pastu ada seorang pompuan dalam grup dia tanya, ''kenapa panggil pak teh?? tengok tak putih pun".hu3..kejammm...Tapi takpa, dah familiar dah aku dengan gelaran nih..kekadang terasa rindu la pulak nak dengor orang panggil.hi3.

2- Naz / Nad
Gelaran ni waktu sekolah dulu pun dah ada orang panggil,. Biasanya orang terdekat la dan dalam SMS. Kat U ada sorang member la cakap nak panggil Nad. Katanya senang sikit, Nazri agak payah sikit nak sebut katanya. Okay jugak tuh. Aku terima je la. Terkejut juga aku haritu tetiba julutih PALAPES panggil aku 'Nad'.hu3.

3-Rie
Yang pula diambil dari suku kata belakang nama aku. Gelaran ni tak ramai yang panggil. orang tertentu saja yang biasa guna. Gelaran ni aku agak suka dan memang suka pun sebenarnya.Rasa hubungan persahabatantu  lagi akrab bila orang panggil aku dengan gelaran ni.

4-Bulat
Berkali-kali juga fikir ni nak tulis ke tak gelaran nih.he3. Akhirnya aku tulis juga la.Sekadar berkongsi. Macam mana dapat nama bulat?? ini ceritanya. waktu kecik-kecik dulu badan aku agak berisi dan nampak bulat-bulat ja, Muka pun nak bulat-bulat dah. Ditambah pulak dengan kebuasan/ kenakalan aku yang tiada tandingnya. Gelaran ni hanya di kampung lama aku di Changkat Jering, Taiping , Perak. Bila balik sana deme akan panggil dengan gelaran ni, ada juga yang panggil Nazri. Nampak macam mengutuk je kan gelaran nih, tapi takpa sebab aku dah familiar. 

5-Yie
Gelaran ni khas untuk famili aku sebenarnya. Dalam keluarga aku, ni la gelaran manja aku, cewahh..hahaha. Jangan tanya macam mana dapat gelaran ni sebab aku pun tak tahu. Anak Mak lang aku nama Fikri dan gelarannya juga Yie. Bila balik rumah Mak lang kadang2 aku terperasan sendiri @ konpius panggil sapa sebenarnya bila deme panggil Yie.

6- Ayie
Lebih kurang macam panggilan kat atas juga la. Tambah A je kat depan. Gelaran ni diberi oleh kawan dalam team hoki USM. Puncanya sebab ada dua Nazri. Tapi tak semua panggil dengan gelaran ni. Ada juga yang panggil Nazri termasuklah Coach hoki.

7-Slay
Pernah dengar nama nih? tak pernah? hu3. ni nama satu karakter dalam komik ''2 DUDES'' karya Zint kalau tak silap aku. Watak dalam komik tu agak ganas, brutal, stylo, dan yang seangkatan dengannya la. Gelaran ni lekat kat aku waktu form 4 bila rambut aku dibotakkan oleh guru disiplin kat sekolah. Pastu ada sorang roomate aku kat asrama terus panggil aku dengan gelaran ni. Akhirnya satu asrama panggil aku 'Slay'. Masih ada yang memanggil lagi dengan gelaran ni dan aku tak kisah pun. Kecuali kalau junior yang panggil memang aku tak suka. Pernah cikgu hoki kat sekolah panggil ''Slai''.hu3.


Untuk gelaran-gelaran kat asrama pulak, klik kat SINI untuk baca. Panjang pulak nanti page ni kalau nak ceita kat sini....



TERIMA KASIH SUDI MEMBACA!

Post a Comment
Open Cbox