PEMBELAJARAN SENJATA : PALAPES DARAT USM



PALAPES ( Pasukan Latihan Pegawai Simpanan) merupakan satu badan beruniform yang ditawarkan di IPTA-IPTA sebagai sebuah badan dalam kegiatan kokurikulum (ko-k). Seperti yang telah aku ceritakan dalam enti aku yang lepas iaitu kelebihan menyertai ko-k PALAPES, Kali ni aku akan ceritakan serba sedikit mengenai sukatan pelajaran yang di ajar dalam PALAPES USM mengenai senjata. Pada pandangan aku peluang untuk memegang senjata bukan semua orang dapat rasai kecuali di tapak-tapak pameran sahaja. Tetapi didalam PALAPES , kita bukan sahaja boleh pegang dan bergambar , bahkan juga boleh merasai pengalaman  menembak di lapang sasar menggunakan peluru hidup dan peluru blank (peluru kapur). Pengalaman sebegini pasti tidak akan diperolehi dalam ko-k lain kecuali  Kor SUKSIS (Sukarelawan Siswa). Tapi menurut cerita-cerita dari kawan yang dari SUKSIS, tak banyak jenis senjata yang di ajar dalam sukatan pelajaran. Di bawah ni aku senaraikan beberapa jenis senjata yang akan diajar kepada semua pegawai kadet palapes sepanjang 3 tahun dalam latihan.

1. M-16
sumber : google

Siapa yang pernah masuk Pasukan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM) mesti dah biasa guna senjata M-16 ni. Senjata ni akan digunakan dalam kawad senjata, latihan menembak, dan ketika Latihan Kem Tahunan. Selain tu kita juga akan belajar cara menembak, mencuci senjata, membuka dan memasang senjata.



2. M203 Grenade Launcher 40mm

sumber : google
M203 ni merupakan senjata yang mempunyai 2 fungsi iaitu boleh menembak menggunakan peluru 5.56mm dan juga boleh menembak grenade 40mm.



3. General-purpose machine gun (GPMG)

sumber : google



4. Light machine gun (LMG)

sumber : google






5. Carl Gustav

sumber : google


6. 60mm Mortar Esperanza
sumber : google

sumber : google



p/s: dalam jadual latihan sem ni ada belajar pistol, tak pasti la pulak. kalau betul nanti akan di update kemudian.


* Sebarang penambahan akan diupdate dari semasa ke semasa berkaitan PALAPES DARAT USM. Senjata-senjata di atas dipelajari oleh pegawai kadet Palapes Darat.

Bila lagi  nak dapat peluang macam ni kan.he3.. 

*Membezakan kita dengan orang lain ialah apa yang kita dapat tapi orang lain tak dapat*




Post a Comment
Open Cbox