AKU DAN NASI GORENG UDANG

                             


Hurm..Apa ke pelik benor pulak tajuk entry aku ni. iskh3... Sebenarnya aku nak cerita tentang nasi goreng udang. Tapi bukan nak cerita cara-cara nak masak nasi goreng udang ala-ala chef gitu. Jangan salah faham pulak. Apa yang aku nak cerita ni  pasal nasi goreng udang yang dah lama aku tak nikmati. lebih kurang 10 tahun lebih la..bukan aku yang masak, tapi kedai makan yang masak(tukang masak kat kedai makan tu la...adoiii).

Nampak biasa je kan?? memang pun!.huhhu..
Tapi aku tak pernah jumpa lagi la yang rasa macam ni kat tempat lain..hurmmm

Okay, aku teruskan lagi,  kedai makan ni terletak di Batu 6, Changkat jering, Taiping Perak. Berdekatan dengan SMK Changkat Jering. Dulu aku pernah tinggal kat rumah tepi kedai makan ni. Waktu tu ayah aku selalu belikan kami adik beradik nasi goreng udang kat kedai makan tuh. Udangnya besor la jugak. Rasanya nye pun lain sikit. Aku tinggal kat rumah tu waktu umur 5 or 6 tahun kot. Tak berapa nak ingat sangat dah. Harga nasi goreng udang + teh ais =rm 6.50.

Baru-baru ni dengan alasan nak reniew roadtax moto, aku terjah juga kedai makan tuh, Dah banyak perubahan. Tapi rasa nasi goreng still sama (rasa nasi la kan..hurmmm).
Malam  tuh aku pergi sorang je. Kawan takda, semua sibuk. Nasib baik la ada moto sendiri, Boleh merayau.huhuhu.

Bila dah tengok kedai makan dan rumah lama tuh,mula la terimbau  nostalgia lama.huhuhu. Yang berlalu terus berlalu. Rumah tu dah tak takda orang tinggal.Keadaan pun agak menyeramkan. Apa yang aku suka, rumah tu rumah kayu dan bentuk tradisional. Kedudukan pun ok juga berdekatan dengan jalan besar. Sambil makan sambil aku tenung dan perhatikan rumah tuh. Terbayang plak  aku dok main-main kat laman rumah, berlari dalam rumah, masuk parit depan tu cari kura-kura, cari kangkung, mancing ikan haruan.huhuhu.. lagi sedih rasanya sebab takda sekeping gambo pun kami kat rumah tu dulu. Al maklumlah, nak makan pun tak berapa cukup, inikan pula nak membeli kamera.hurmm.

tak berapa clear gambar. kamera handset je pun..



Bila dah nak masuk sekolah darjah satu kami pindah semula ke kg Paya, Changkat Jering juga, dekat dengan rumah atok dan saudara mara. Jarak rumah ni dengan Kg Paya tak jauh pun. Nanti bolehla selalu aku singgah makan kat kedai makan tuh..huhuhu.

Dulu kan, kat belakang rumah ni, aku pernah nampak makhluk tuhan selain manusia. he3. Putih gitu kalernya. Kat belakang rumah tu macam semak sikit. Dipagi yang hening lagi mendamaikan la dia muncul melayang berpusing-pusing. Budak-budak lagi kan waktu, maunya tak lari masuk rumah.huhuhu.

 Ni je la kot yang aku nak cerita. Sekadar berkongsi.
 Kat bawah ni la rumah yang aku maksudkan tu. Pagi esok tu sebelum balik aku datang lagi nak gambar waktu siang. baru la jelas sikit.huhu.

pokok manggis tuh still ada lagi...

Entah berapa lama lagi rumah ni boleh bertahan

depan rumah cerah sikit, ada longgokan sisa konkrit.gambar ni diambil dari jalan raya sebelum aku meneruskan perjalanan pulang ke USM. huhuhu.(yg warna putih tuh la kedainya)





Post a Comment
Open Cbox