Sekeping Gambar Sebuah Cerita

Assalamualaikum dan salam Ramadhan Al Mubarak.....

Buat warga 1KAA, masih ingat cikgu ker? Takpe la kalau tak ingat pun. Haha... Entri nih cikgu nak kisahkan pasal Boyz 1KAA..ladies nanti ek. Sabaq sat. Ingat aih. Mana ada lupa. Haha.

Bila direnung lama-lama tiga gambar ni, pasti aku tersenyum. Aku pun tak tahu kenapa,mengapa dan bagaimana. Haha. Jadi biarlah aku coretkan dari satu gambar ke satu gambar. Sebelum aku coretkan,ketiga tiga gambar ni takda yang perfect. Ada je yang tak kena. Dan yang tak kena tu la yang menguntum senyum tiap kali aku memandang. Maklumlah gambar ni buat wallpaper handphone. Ehh, kantoi pulak. Haha.

Okay, kita mula dengan gambar pertama. Nama-nama belum diletakkan pada caption.  Yang pertama gambar Azli, student baru berpindah ke dalam keluarga 1KAA terlindung. Hari pertama dia adalah hari terakhir aku di SMK Tengku Menteri. Sadis kan hidup.

Sebelah Azli adalah Amir. Agak terlindung jugak. Nasib baiklah Athif depan dia, kalau Pijam (Syafizam), macam mana la agaknya. Hafiz agak sakan berposing kat bahagian tepi tu. Athif depan Amir menguntum senyuman sehabis manis. Dengan style tangan berpeluk tubuh, okay la boleh jadi model posing dengan Hafiz. Dah la dua-dua pengakap pulak tuh. Haha.

Hah, yang baju putih bersongkok nih banyak sikit nak komen. Gaya tu aku tak tahu dia dapat dari mana. Aku pun tak tahu apa nama gaya tuh. Tapi nampak macam ada iras iras 'ashekamen' dalam cerita crayon Shinchan tuh. Ejaan tu abaikan. Asal ada bunyi iras-iras tu jadi la. Hari ni hari rabu, tapi dia tak pakai baju ko-ko. Oh, baru aku teringat, dia PKBM. Depa ni takda baju lagi. Baru buat.

Depan Abi ni Pijam. Dah macam abang dalam keluarga 1KAA.  Senyuman dia macam ni nampak macam cina pulak. Tapi dia ni Melayu. Tapi tak tau la kan kalau-kalau ada mix ker. Senyum lah selalu yer. Yang ni pun dok buat gaya apa pun aku tak tau. Boleh geng dengan Abi. Tepi Abi tu aku la. Abaikan. Hahaha.

Yang nampak sama tinggi dengan aku tu Nafiz. Kalau takda songkok pun dia memang tinggi jugak. Heran pulak aku Nafiz ni, kamera kat lain, tapi awat dia pandang lain. Siap buat gaya lagi tuh.

Sebelah Nafiz kat belakang tu Firdaus yang sama tinggi dengan Nafiz. Tenang dan slumber je dia pose. Yang penting senyum kena ada.

Depan Firdaus ni Adam si ketua kelas. Nampak kan apa dia buat? Jenuh nak dapat ambik gambar pun. Ada saja telatah dah ulahnya. Paling kecik jadi ketua kelas. Kejam depa nih.

Sebelah Adam ni Nazrul Azri. Buat nama anak aku pun okay jugak nama nih. Haha. Yang ni pun muka ada iras Cina jugak. Mix la kot. Tak sempat nak bertanya. Partner Abi la ni kaki casting. Advance budak-budak nih. Zaman aku dulu takde casting-casting waktu baya nih. Aku cuma menimba, mancing guna joran buluh, menyauk, gagau, panah, ehh,banyak pulak dah. Malas la aku nak senarai lagi. Haha. Senyum tu penting. Ambik gambar tak payah nak serius sangat. Haha.

Kita tengok gambar kedua pulak. Kalau ikut turutan terbalik dah nih. Takpa, abaikan yang tu. Gambar kedua ni paling menarik perhatian aku.  Sebab dalam gambar ni ada 3 ekspresi. 

Yang pertama, Pijam dengan Nafiz cover macho tengok kamera. Muka serius jer. Garang oooo... habis control la kot tu. Haha

Yang kedua, aku, Abi, Athif dan Azli pandang kanan ke arah Nazrul dan Adam. Abi serius je muka. Athif aku tak tahu nak describe macam mana muka tuh. Muncung semacam ja. Azli tersenyum tak paham dengan gelagat depa ni.  Amir dah kenapa tu? Extreme sangat gelaknya. Kalau perasan, amir tu dah berubah tempat. Kreatif betol.  Aku pandang Adam. Sebenarnya waktu ni Adam dengan Nazrul tengah main tolak-tolak.  Nafiz kat tengah  tertunduk macam mangsa keadaan. Firdaus masih lagi tersenyum. Tapi ni lebih kepada ketawa sebenarnya. Haha. Lucu barangkali dengan dua orang di depannya.

Yang ketiga, Nazrul berpeluk tubuh panfang ke arah arah sambil gelak. Bersungguh dia gelak.  Adam pulak kebingungan. Dah macam nak gaduh pulak dengan Abi. Aku hanya tersenyum mengenangkan gelagat budak-budak. Sengaja biarkan supaya aku ada sesuatu untuk dirindui. Cewahh.. hahaha.

Gambar terakhir. Hafiz masih dengan riak yang sama. Pijam pulak dah tak serius. Ada senyum manis disitu. Nampakan Pijam punya tinggi dari aku. Bukan aku yang rendah okay, tapi Pijam tu yang tinggi. Azli nampak sekerat je kepala. Terlindung dengan songkok Abi. Abi dengan muka kontrol semacho mungkin. Berkaliber dan berkarisma. Haha. Gambar aku tu abaikan. Mayat je bergambar tak senyum. Takda reaksi. Haha. Amir yang ni gambar paling elok. Maksud aku paling clear la. Nafiz kali ni jumpa.dah kamera, siap senyum lagi tuh.  Adam akhirnya tersenyum puas. Berjaya menyingkirkan Nazrul. Perasan tak Nazrul takda dalam gambar? Yang ada cuma baju dia je sikit kat tepi tuh.  Hasil main tolak-tolak la tuh. Firdaus ni bagus betul. Sempat lagi dia sembahyang. Haha. Ala-ala imam muda firdaus gitu. Ehh, hampir-hampir tertinggal, Athif.  Wahh, bukan main lagi Athif pose. Itu mulut nak buat duckface ke apa tu? Haha. Style-style.

Habis dah bebel pasal gambar nih. Ini bukan ulasan mahupun kritikan, tapi lebih kurang camtu la. Hahahaha. Panjang dah tulis, ada yang nak baca ker? Kalau takde macam biasa la, aku je la yang baca. Lagipun memang itu tujuan aku.

Tiada dalam gambar, Naim yang telah berpindah. Selamat menuntut di tempat baru.  Kepada yang di ceritakan, cikgu mohon maaf ye kalau ada yang terasa hati dengan apa yang ditulis. Bukan apa pun, sekadar suka-suka.

Apa-apa pun, gambar ni akan kekal menjadi kenangan dan sejarah bahawa kita pernah bertemu. Kepada Ladies, nanti kalau rajin cikgu tulis pulak yer. Kang tak pasal-pasal ada yang merajuk. Haha.. 

Belum bersedia lagi untuk menulis penuh kenangan dengan keluarga 1KAA. In Shaa Allah, jika diberi kesempatan, cikgu akan tulis semuanya.

Semoga ketemu lagi.
21 Jun 2016 / 2354H

**bahasa tungging langgang memang disengajakan. Maaf untuk itu.

Post a Comment
Open Cbox