MAJLIS SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT SEKOLAH 2019

ASSALAMUALAIKUM.....

Ye ye aku tahu aku dah lama tak blogging. Nak kata sibuk tu tak la sangat. Tapi lebih kepada malas sebenarnya. Hahaha.

Alhamdulillah, majlis sambutan hari guru peringkat sekolah telah berlangsung dengan jayanya. Apa? hari guru lambat lagi? memangggg laa.. tapi dah PPD suruh sambut awal, kita ikut je la.

Tahun ini merupakan tahun keempat aku sambut hari guru sebagai seorang guru. Lain benar rasanya perasaan apabila 16 mei menjelang tiba. Dalam fikiran tak lain tak bukan pastinya akan teringatkan guru-guru yang pernah mencurah pelbagi ilmu pada diri yang naif dan daif ini. Ye, aku tahu tak semua guru akan ingat aku. Sebab aku pun dah jadi cikgu sekarang. Jadi aku sangat memahami perasaan tu.

Pertama kali sambut hari guru ketika aku praktikal di SMK TENGKU MENTERI. Seterusnya selepas aku ditempatkan di SMK SUBANG BESTARI sehingga kini. 2017, 2018 ( tak dapat sambut di sekolah kerana menjadi pengelola untuk kejohanan hoki mssd. 2019 pula menjadi ahli kelab warga guru sekolah yang mana antara tugasnya adalah merancang sambutan hari guru peringkat sekolah.

Catatan ni seperti biasalah sebagai memori kepada diri aku dan juga sesiapa yang berkenaan. Ada ke? haha. Aku ceritakan secara ringkas je la ye.

Acara mula sekitar jam 7.45 pagi dimulakan dengan perarakan masuk guru-guru ke dataran. (kami ada dewan tapi tak muat. Sebab tu buat  di dataran.) Sepanjang perjalanan guru-guru di renjis dengan bunga rampai oleh pengawas. Manakala di bahagian hadapan yang diketuai oleh pengetua dan pentadbir pula disajikan dengan persembahan silat. Dan tema pun 'warisan klasik' kan. Memang elemen wajib la silat tu. Kemudian guru-guru yang berjalan beriiringan tadi terus berpecah masuk ke dalam khemah di kiri dan kanan yang dibahagikan kepada dua nama iaitu Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang. Guru-Guru laki puteri apa? Kami tak ada puteri. Kami redah je duduk satu khemah semua cikgu lelaki. Kumpul di satu tempat. Kan senang. Maklumlah kami ni minoriti. Hahaha

Kemudian acara diteruskan dengan ucapan pengerusi dan perarakan masuk pengacara majlis yang diusung menggunakan tandu dengan pakaian dan perhiasan serba kuning. Dah macam raja-raja zaman dahulu.

Ucapan daripada ketua pelajar, ucapan daripada pengetua, bacaan doa dan nyanyian daripada guru.
Mula dengan bacaan ikrar dahulu yang diketuai pengerusi KWS. Kalau tidak aku yang kena. haaa.. nasib baik. hahaha. Kemudian nyanyian lagu Kami Guru Malaysia yang mana lagu ni dinyanyikan sewaktu hari pertama aku menjejakan kaki di dewan kuliah Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, USM kira-kira 7 tahun dahulu. Lagu ni sangat bermakna dan aku harap mana-mana kerajaan yang memerintah supaya tak gatal-gatal tangan nak ubah lagu ni. Dah la sebelum ni kerajaan perkenalkan lagu yang entah apa-apa. Kemudian nyanyian lagu Guru Pembina Negara Bangsa. lagu ni agak slow. cuma part korus dua tiga baris je yang sedap. Yang lain tu krik krik krik.

Aku skip je ni. tulis mana yang aku ingat. Kemudian ada persembahan murid. Nyanyian, sketsa dan apa benda  entah lagi. Lepas tu anugerah guru. Ada macam-macam anugerah yang mana pelajar-pelajar membuat undian secara online. Antaranya, anugerah guru paling popular, paling laser, berperwatakan menarik, skema dan lucu.

Apa yang aku pelik, tiba-tiba aku boleh dapat anugerah guru paling lucu. Memang lucu la...lucunya sebab aku tak tahu di mana lucunya aku. Hahaha.. Mungkin budak nak undi aku tapi takda kategori yang paling sesuai kot hahaha. Apa-apa je la.. sekadar untuk bergembira.

Dan antara trademark yang popular di sekolah ni adalah ULTRAS SUBEST. yes, mereka ni memang satu kumpulan ultras yang agak hardcore. Walaupun ada kalanya merimaskan. Tetapi mereka ini lah yang memeriahkan suasana. Dan hari ini, mereka membuat gimik yang sangat menarik. Well done dan tahniah Ultras Subest. Dari tingkat tiga bangunan mereka melabuhkan kain rentang besar bertulis SELAMAT HARI GURU dan kemudiannya menyanyi dan bertepuk tangan. Apa yang menarik, pelajar-pelajar lain jugak turut menanyi dan bertepuk tangan. Ibaratnya menyaksikan perlawanan bola sepak pula. haha.

Menjelang jam 10 pagi, pelajar-pelajar berehat dan guru-guru melakukan persiapan untuk sukaneka ataupun permainan. Bagi guru-guru wanita, permainannya adalah mengasingkan rempah ratus yang telah dicampur adukkan. Manakala untuk guru-guru lelaki terdapat dua permainan itu lari dalam guni dan juga timbang bola takraw. Aku cuma main lari dalam guni sahaja. Aku pun sebenarnya konfius juga sama ada lari atau lompat. Tapi ramai antara kami yang lari. Mungkin sebab tinggi dan kaki panjang. Malangnya team aku kalah. hahhaha.

Dalam pukul 11 lebih semua guru bergerak ke dewan perdana ekhwan yang terletak kira-kira 4 km dari sekolah untuk jamuan guru.

Menu yang ada nasi briani, kambing bakar, pasta, buah dan kuih muih. Guru-guru lelaki makan agak rushing juga memandangkan mereka perlu bersiap untuk ke masjid bagi menunaikan solat jumaat.

Sewaktu jamuan juga diadakan penyampaian hadiah. disebabkan pemenang dah balik, aku lah yang jadi wakil untuk dua dua acara iaitu lari dalam guni dan timbang bola takraw walaupun aku kalah. hahaha.

Jamuan berakhir kira-kira jam 1 tengah hari. Perut kenyang hati senang program pun berjalan lancar. Alhamdulillah. Program kedua yang telah berjaya dilaksanakan. Terima kasih kepada Kelab Warga Subest  dan MPM yang bertungkus lumus sepanjang persiapan dan perlaksanaan program.

Rasanya ini je kot catatan aku. Tengok la gambar-gambar yang aku rajin nak kongsikan kat bawah ni. Manalah tahhu disitu letaknya jodoh anda nanti. HAHAHA..

Nazri Abdul Karim,
Sabtu, 20 April 2019
0421, Arafah







No comments:

Open Cbox