Subest Hoki Team : Satu Permulaan

ASSALAMUALAIKUM...

Alhamdulillah... berakhir sudah kejohonan Hoki MSSD peringkat PPD Petaling Perdana 2018. Banyak suda duka yang telah dipotretkan yang akan aku kongsikan dalam lembaran catatan aku yang sunyi, sepi dan tandus ini. Hahaha.

Buat pertama kalinya jadi jurulatih bawa team hoki sekolah menimbulkan perasaan yang pelbagai. Penat itu biasa. Yang paling utama adalah passion. Kalau tak ada passion, aku tak akan buat atau aku akan buat dalam keadaan terpaksa tanpa jiwa. Terubat juga kekecewaan aku sewaktu praktikal apabila sekolah tu tak hantar team hoki. huhu.

Untuk kejohanan ni sekolah aku hantar dua pasukan iaitu lelaki dan perempuan bawah 18 tahun. Sejujurnya, disebabkan oleh kesibukkan dan kekangan masa, aku terpaksa melatih dua pasukan serentak dan malangnya untuk team perempuan apabila aku kurang bagi tumpuan. Pengalaman baru bagi aku, jadi aku masih cuba biasakan diri untuk uruskan perkara sebegini. Mungkin tahun depan, perancangannya lebih baik dan teratur.
Team Hoki perempuan. 

Jamiesha, pelapis seterusnya. Baru pegang kayu hoki tak sampai 2 minggu tapi dah boleh main. Cepat belajar dan semangat


Keputusan untuk team perempuan agak memberangsangkan juga apabila mula memberikan saingan kepada pihak lawan walaupun kecundang di peringkat kumpulan. Ramai pemain baru daripada tingkatan 1 dan 2 yang sengaja aku dan kawan aku masukkan disebabkan mereka mempunyai komitmen dan semangat. Ini sebagai pendedahan kepada mereka memandangkan pada tahun hadapan ramai pemain yang tingkatan 5 akan habis persekolahan. Pelapis awal perlu dicari segera.

Keputusan untuk pasukan lelaki juga positif apabila berjaya sampai hingga ke peringkat separuh akhir berbanding penyertaan sebelum ini yang hanya setakat peringkat kumpulan sahaja. Belum rezeki pasukan lagi untuk menjejakkan kaki ke peringkat akhir. Bagi aku, mereka sudah pun membuktikan sesuatu hingga ke tahap ini.

Dan ini juga merupakan pencapaian baru untuk pasukan hoki sekolah yang belum sampai 10 tahun ditubuhkan dan mereka telah melakar sejarah sekolah. Tahniah.

Berkenaan corak permainan, banyak lagi perlu diperbaiki dan diberikan tumpuan untuk tahun hadapan. Cuma sedikit masalah apabila enam orang pemain akan habis persekolahan dan pelapis-pelapis baru perlu dicari segera. Mungkin hujung tahun nanti selepas habis peperiksaan PT3 sebagaimana di lakukan pada tahun lepas.

Walaupun berlatih dalam keadaan serba kekurangan, namun semangat mereka tetap aku kagumi. Kami tiada padang apatah lagi turf untuk berlatih. Yang ada hanyalah gelanggang bola keranjang dan juga dataran yang menjahanamkan kayu hoki pemain. Mahu atau tidak, terpaksa juga terima.


Senyuman mereka, senyuman semua

Muqri, Alif yahya, Alif Danial, Putera (f4)
Ammar Din, Omar, Ammar Anuar (f3)

Rakan guru

Ketika majlis penyampaian hadiah. They deserve it




Adam, Danish, dan Afif form 2 dan Aiman form 1

Dataran, tempat kedua untuk berlatih.  Kayu jahanam dan bola melatun-lantun itu perkara biasa.

gelanggang bola keranjang yang menjadi tempat utama untuk berlatih

Ayah kepada salah seorang pemain yang  merupakan bekas pemain hoki tempatan memberikan tunjuk ajar kepada para pemain. ilmu yang baik perlu dikongsikan

Acah jer.. wkakaka
Harith, Luqman, Adam, Izzat
Azman & Amir
Memori terakhir bersama Team Hoki Subest dan all the untuk spm 2018


Aku memang dangkal ilmu kejurulatihan ni. Apa yang aku ajar semuanya daripada apa yang aku terima daripada jurulatih aku yang terdahulu terutamanya Dr. Jamal. Apa yang aku ingat aku praktiskan dan cara aku pun banyak dipengaruhi oleh Dr. Jamal atau di turf biasanya aku panggil abang Jamal. Paling aku tertarik berkaitan prinsip 'we are family' yang abang Jamal terapkan dalam team dan aku cuba pula terapkan dalam team aku. 

Terima kasih abang Jamal untuk peluang yang diberikan bersama team hoki usm dan tak lupa juga selamat hari guru. Huhu.

12.15
Khamis, 17/5/2018
1 Ramadhan


No comments:

Open Cbox