Air, Hujan dan Telur

Alkisahnya hari ini aku berbuka puasa tanpa minum air. Ya, ini bukan kisah dongeng.  Ceritanya begini.......

Sejak petang hujan lebat dan aku tak ada simpan air mineral. Simpanan yang ada dah dua hari habis. Hujan sejak petang membawa ke malam menyebabkan aku terpaksa juga masak nasi sendiri. Bila masak nasi confidence level aku automatic drop. Masalah bila nak sukat air banyak mana nak kena letak. Kalau kurang nasi akan mentah, kalau lebih nasi jadi bubur. Dilema aku dibuatnya.

Nasi ni pulak bahagian paling utama. Apa lah gunanya lauk berlambak masak atau beli, tapi nasi takdak, nasi lembik or mentah? Kecuali la ada ayam goreng boleh jugak meratah. Hahaha.

Kembali kepada nasi tadi, hasilnya nasi tu memang lembik tapi aku pelahap jugak la. Menu aku simple je. Daging rebus cicah budu, sambal bilis dan juga isi ayam goreng celup tepung bestari. Air? Kan dah cakap air takdak.

Habis makan aku rehat tengok movie sambil tunggu hujan berhenti. Lepas hujan berhenti kira kira pukul 10 malam aku bersiap keluar untuk minum kat kedai mamak depan flat ni. Kalau aku tak minum dan andaikata sahur esok tak terjaga, alamatnya habis merekah la bibir aku. Pedih tahu tak.

Sampai kedai mamak aku singgah kedai runcit dulu beli air mineral dan telur ayam untuk buat stock. Waktu tengah pilih telur ayam dan masukkan dalam plastik, secara tak sengaja telur tu berlaga dengan kayu rak. Aku check dan ada rekahan pada telur. Aku keluarkan telur tu letak semula dalam papan telur dan aku ambik yang baru.

Waktu tu jugak la tiba-tiba taik cicak yang segar bugar jatuh atas tangan kiri aku yang sedang pegang plastik telo. Aku tak terus lap, aku ambik balik telur retak tadi dan masukkan semula dalam plastik aku. Sebab aku fikir, ini mungkin petanda atau teguran untuk aku berlaku jujur. Iye lah, kalau telur retak tadi aku biarkan, nanti bila ada orang lain beli dan telur tu dan rosak or busuk pastinya aku telah menganiaya pembeli tu. Itu apa yang aku fikirkan la yang membawa kepada tindakan refleks aku.

Pekerja yang jaga kat kaunter pula sedang membaca al quran. Fuhh, lain macam rasa apa yang ditunjukkan pada aku hari ni. Habis membeli aku terus ke kedai mamak yang bersebelahan lantak memesan segelas jus oren dan sky juice bagi menghilangkan haus sambil menaip entry blog ni. Huhuhu.

Itu sahaja yang aku nak kongsikan. Moral of the story pada diri aku, berlakulah jujur kepada diri dan orang sekeliling. Perkara remeh pada pandangan kita, belum tentu temeh pada pandangan yang lain.

Untuk bersahur esok, aku cuma panaskan saja apa yang ada tadi. Lagipun aku dalam proses mengurangkan makan dan mengembalikan tubuh aku kepada saat gemilang dahulum ceeewahh...pooorahhhh.. bye assalamualaikum.

No comments:

Open Cbox