Kelebihan menyertai Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (PALAPES)



Seperti mana semua bakal mahasiswa-mahasiswi IPT sedia maklum, 1 &2 september ini merupakan hari pendaftaran bagi mahasiswa baru  IPT bagi sidang akademik 2013/2014. Entry ni aku tulis berdasarkan keyword yang banyak dicari oleh pelayar internet yang aku rasa dan yakin sesangat datangnya daripada bakal-bakal mahasiswa sidang baru yang akan mendaftar tak lama lagi. Berdasarkan carian tersebut ramai yang mencari:

  • Palapes usm
  • Cerita seorang palapes
  • Peluang kerjaya selepas tamat latihan palapes
  • Pengalaman palapes
  • apakah itu palapes?
  • Berapa elaun palapes?
Itulah antara keyword yang singgah di blog aku. Ada juga pasal palapes yang aku tulis, tapi tak secara detail dan agak berterabur  dan memang berabur pun. Boleh baca di AKU..ROTU..MEREKA dan AKU DAN PALAPES USM. Aku cuba jawab sekadar yang aku tahu berdasarkan pengalaman aku sebagai anggota palapes usm.. Jawapan untuk persoalan tu semua bolehlah baca dalam poster promosi PALAPES USM INTAKE 35, 2013/2014 kat atas tuh.Aku intake 34. Cuma aku nak tambah sikit je la.


  • Elaun 1 jam RM 6.00 
  • latihan tempatan sabtu dan ahad 2x sebulan. sehari 10jamxRM6.00=RM60.
  • Lepas tu nanti ada latihan berterusan, kem tahunan, latihan menembak.
PENGALAMAN?? KELEBIHAN??
  • Pengalaman memang best. Takkan jumpa dan dapat dalam Ko-K atau Badan Beruniform lain.
  • Dapat meningkatkan semangat patriotisme.
  • Dapat menimba ilmu ketenteraan di samping ilmu lain juga
  • Peluang kerjaya sebagai pegawai tentera dengan pangkat Leftenan Muda (Y.O) 
  • Banyak sebenarnya kelebihan join Palapes nih... Anda sendiri yang akan menilainya nanti betapa beharganya pengalaman tu nanti.
Di USM ada 3 cabang perkhidmatan Palapes iaitu 
  • PALAPES  DARAT-di USM Nibong Tebal & Kampus Induk(Minden)
  • PALAPES LAUT- Kampus Induk (Minden)
  • PALAPES UDARA-USM Nibong Tebal
## catatan pengalaman lepas. elaun palapes masuk ketika pinjaman ptptn dah semakin habis...untunglaaa

Post a Comment
Open Cbox