Gam Air atau Gam Cair?

Assalamualaikum...................

Topik hari ni adalah berkaitan gam. Bukannya aku nak senaraikan jenis-jenis gam yang terdapat dalam dunia. Bukan juga aku nak ajar cara- cara nak buat gam. Dan jauh sekali la aku nak ajar cara menghidu gam. Aku pun tak pernah cuba. Anda pernah? Anda bangang. Full stop.

Kisahnya begini.... Ada satu hari tu budak-budak tingkatan tiga ada ujian mendengar Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Jadi mereka dikuarantin di dalam makmal biologi. Bukan jadi bahan ujikaji ek. Tapi kalau nak buat pun, aku rasa mereka ni sesuai je. HAHAHA.

Hari tu aku ada kelas dengan mereka. Dan kami berada di makmal yang pertama kali aku masuk setelah setahun lebih di sekolah ni. Hahaha. Dan aku sedikit jakun. Ye la kan tempat baru. Mesti la inkuiri tu kuat. Kalau tidak mana mungkin penjelajah barat datang ke asia tenggara. Eh, dah
 masuk bab sejarah pulak. Lupakan yang itu.

Bila dalam makmal aku memang tak ada planning nak mengajar apa-apa. lagipun  mereka baru habis ujian. Jadi aku buat pengumuman. Maklumlah dah lama tak belajar sejarah setelah mereka bertungkus lumus dengan tugasan sejarah dan geografi. '' Esok semua bawa gam cair. Cikgu nak bagi bahan edaran sejarah untuk PBS.''. Dan kemudian mereka bereaksi dengan muka pelik. Berkerut dahi. Aku pula terkejut. Sepertinya aku telah menyebut suatu perkataan yang pelik pada pendengaran mereka.  '' Gam cair? gam air laaa cikgu'' balas mereka secara beramai-ramai secara tidak serentak. Aku tercengang.

''Ehh, betul la gam cair.''

'' Bukan la cikgu. Gam airrr la..''

Kami berbalah beberapa ketika. Masing-masing tidak mahu kalah. Melawan betul mereka ni. Siapa la guru tingkatan mereka agaknya. Aku tak puas hati dan masih mempertahankan gam cair. Mereka sebaliknya secara bersatu padu mempertahankan gam air. ahh, aku tak boleh kalah. Aku keluarkan telefon dan mula google. Aku taip gam cair. Dan hasilnya memang keluar gambar berkaitan gam cair. Atau juga dipangggil glu gam. Kemudian aku google pula gam air. Dan hasilnya.....

Aku berusaha menahan ketawa walaupun tidak mampu. Merah muka aku (walaupun kulit aku...hmmm.. kau diam!) Dan hampir menitis air mata aku. Mereka pelik melihat aku ketawa. Aku beritahu mereka keputusannya apabila aku taip gam air. Apa yang terpapar adalah gambar-gambar pesawat pejuang. Gambar kapal terbang. Tidak ada satu pun gambar gam. HAHAHA.. Kemenangan berpihak kepada aku. Yeahhh... Dan aku masih ketawa.

Kalau nak tahu, sebelum ni pun aklau di eklas lain bila aku cakap gam cair, semua menunjukkan muka minta penampar. Eh, hairan betul aku. Tapi tak apa la, sekarang dah terbukti yang aku cakap benda benar. Bukan aku yang pelik, tapi mereka yang pelik.

Habis cerita pasal gam. Bye.

Post a Comment
Open Cbox