INSAF ORANG MUDA




Ini buktinya. hahaha
Sedang leka aku membelek telefon pintar aku di dalam bilik berhawa dingin, tiba-tiba satu panggilan masuk. Aku hairan kerana minggu ni aku kerap menerima panggilan daripada pemanggil yang sama sahaja. Suatu perkara yang jarang-jarang berlaku. Aku jawab dan rupanya dia hendak mengingatkan aku. katanya '' buka telegram sekarang. Nama kau naik. Kena pergi jumpa bos sekarang.'' Aku sedikit terperanjat. Nama aku naik lagi tetapi atas alasan apa aku belum tahu.

Panggilan segera dimatikan dan aku terus memeriksa telegram. Dan ternyata benar nama aku termasuk dalam senarai bersama beberapa nama yang lain. Kebetulan aku tiada kelas ketika itu, terus sahaja aku ke pejabat dengan  wajah yang tenang sambil otak ligat mencari alasan-alasan yang boleh diguna pakai nanti.

Sampai di bilik bos aku ketuk pintu dan minta kebenaran untuk masuk. Apabila sudah berhadapan baru aku tahu rupanya kes datang  kerja lewat. Nama aku naik. Aku perlu hadir atau thumb print sebelum jam 7.20 pagi. Tetapi dalam bulan dan minggu tersebut banyak jugak yang melepasi waktu yang ditetapkan.

Apabila disoal, aku beri alasan bangun lambat. Hanya itu alasan yang terbaik dan relevan daripada senarai panjang alasan yang aku berjaya cipta. Jalan jem? sangat tidak relevan kerana jarak rumah sewa aku dan tempat kerja sekitar 5 minit sahaja dan bukanlah jalan utama yang sibuk. Hujan? pun tidak boleh diterima walaupun aku naik motosikal kerana cuaca memang baik. Bukan musim hujan.

Jadi alasan  bangun lambat sahaja yang benar-benar sesuai disebabkan aku masih bujang. Setelah tandatangan surat  amaran dan  diceramah beberapa perenggan aku terus beredar daripada bilik  bos dan menyambung kembali kerja yang tergendala sambil disapa rakan sekerja apabila berselisih.

Keesokannya iaitu hari terakhir persekolahan sebelum cuti penggal kedua dan juga raya Aidil Adha, aku menjadi orang keempat terawal yang thumb print. Buat pertama kali, aku berada di top 5 dengan catatan masa 6.53 pagi. HAHAHA. Sampai terkejut kawan-kawan aku yang datang kemudiannya.

Kenapa aku katakan insaf orang muda? tunggu dan lihat la nanti selepas buka sekolah cuti pertengahan  penggal kedua. Anda akan tahu jawapannya. HAHAHA.

Sekian saja coretan ringkas seringkas peristiwa yang berlaku.

No comments:

Open Cbox