Aku Memasak : Bihun Sup Ayam

Assalamualaikum...
Hurmm....dah macam blog masakan dah ni. Share pasal masakan lagi. Tajuk pun bukan main lagi yer..takmau kalah. Haha

Okey, taknak bebel panjang. Kali ni nak share pasal sup pulak. Simple je kan. Aku belajar ni pun pasal aku suka makan. Sifunya sapa lagi kalau bukan mak dan kak aku. Tak payah nak google bagai. Salin resepi la, bukak buku sana sini la..senang jer cara aku.

Mak tengah tengok tv. Laung kat mak dari dapur. " lepas tu masuk apa pulak mak? Nak tumbuk ke nak kisar? Haa...senang kan...haha.

Sup ni kegemaran aku jugak la kiranya. Kegemaran dalam erti kata aku, bila makan aku boleh melantak sampai lantak pi la orang nak kata apa pun.  Haha

Bahan-bahan? Tak payahh... aku cerita je terus macam mana aku buat. Sup ayam yer.....bukab sup tulang atau sup udang.

1. Rebus air.
2. Lempar ayam, kulit kayu manis, cengkih, lawang, sup bunjut
3. Biar mendidih.
4. Tabur garam ikut suka hati sendiri.

Haa, bab boh garam ni dulu mula-mula belajar masak, memang ikut betul-betul sukatan dia. 'Masukkan secubit garam'. Aku cubit garam tu pastu masukkan dan rasa. Kalau terlebih cubit aku buang balik. Tapi sekarang, cekau dan dan campak. Tenang jerr...haha

5. Secukup rasa, ajinamoto. Aku kurang gemar letak tapi kena letak jugak.
6. Halia. Ikut lah nak ketuk atau nak goreng dengan bawang.
7. Bawang kecik, bawang putih goreng dengan minyak sikit. Pastu tuang masuk dalam sup. Minyak tu sikit ja. Kang terlbih minyak pulak  sup.
8. Daun sup, daun bawang semua tu faham2 sendiri la. Kak aku kata daun sup jgn tabur dalam periuk sup. Nanti sup cepat basi. Dia la kata. Aku pernah buat. Sebab nak ambik bau.
Wangii..hahaha
9. Cela bihun
10. Buat sambal kicap.
11. Apa-apa aku lupa pandai-pandai sendiri la.

Kuah sup biasanya ada yang nampak jernih kan. Aku tak suka betoi kaler macam tu. Sebab tu  aku letak kicap dalam sup bagi nampak gelap sikit. Baru mengancam. Menawan. Tertawan.

Ayam pulak, aku suka ayam kampung atau ayam pencen. Liat. Ayam pencen ni sdap sebab liat sikit. Rasa pun manis sikit. Kalau ayam bandar 3 bulan nih, rasa tawar, hampas kalau rebus lama-lama. Jadi cepat muak. Ayam cucuk kan....

Apa lagi?? Takda dah kot rasanya.......melantak je la lepas tuh......

Okey, bai.....

Post a Comment
Open Cbox