INI JUGA SECEBIS KENANGAN


Sekadar gambar hiasan : 

''Asal muka ko cuak?" tegur seorang guru wanita yang sedang duduk di bawah khemah pendaftaran peserta.

Aku yang ketika itu sedang bersedia di atas balapan untuk acara 4x100M pegawai kejohanan cuba mengukir senyum. Kenapa aku nerves?

Antara sebabnya adalah dah lama tak lari dalam acara pecut. Dan aku memang tak hebat pun dalam acara ni. HAHA. Aku ni dah makin berusia. dah la makin berusia, malas senaman pulak tu. Lepas habis training palapes aku dah jarang buat aktiviti fizikal. Ditambah pulak dengan lutut yang belum pulih lagi.

Yang sebenarnya aku memang takut sebab aku dapat bahagian selekoh dan juga lutut kiri aku yang masih belum pulih. Mahu atau tidak terpaksa la aku redah. Dan hasilnya, bergolek la seorang manusia berbaju putih biru  di atas trek balapan. Ayuh, kita gelakkan dia. HAHAHA. Okay, habis dah gelakkan dia.

Dan, akhirnya team aku dapat nombor tiga. Wah, mengejutkan walaupun aku jatuh bergolek. Semuanya disebabkan oleh pelari ketiga dan keempat serta peserta ketiga dan keempat yang terdiri daripada bapa-bapa pelajar. Jadi, ada kelebihan disitu.

Selepas habis acara, macam biasa la aku terus diajukan dengan soalan ''kenapa jatuh? macam mana boleh jatuh?'' sama ada daripada pelajar maupun rakan guru. Aku hanya tersenyum dan cuba membalas seringkas mungkin. Apabila diperiksa, kedua belah lutut cedera dan paling teruk lutut kanan. Melebih pulak aku padahal tak la teruk sangat. Tapi faham sendiri la kan tereret atas trek balapan. Mujurlah seluar tak koyak. Kelebihan la tu beli seluar mahal. Haha.

Gambar tak ada la nak tunjuk sebab bahagian lutut. Lepas habis acara tu aku terus duduk di kerusi penonton sambil main fon dan rehat. Makin lama aku rasa makin pening. Macam nak muntah. Macam nak pitam pun ada. Jalan pun rasa terhuyung hayang. Aku pergi tandas tapi tak muntah pulak. Pening makin kuat. Aku baring atas bangku dibilik persalinan dan pejam mata lebih kurang sepuluh minit. Bila bangun aku rasa segar sikit.

Dan, acara kat penutup kat luar pun dah habis. HAHAHA.

Paling aku tak sangka apabila team kawad kaki KRS menang perbarisan. Yang bagusnya, mereka usaha sendiri. Gimik, latihan, alatan semuanya diusahakan sendiri. Jadi, tahniah la untuk mereka.

Rumah sukan aku tak pegang mana-mana rumah sukan. Aku cuma jadi ahli jawatankuasa sukan sahaja. Dan tugas aku adalah berkaitan dengan perbarisan dan protokol yang mana aku lihat protokolnya sangat ringkas. Tidak seperti di sekolah lama aku yang mana protokolnya agak komplikated. Tetapi tidak mengapa, lain tempat lain caranya.

Dannnnnn... aku baru tahu rupanya siap ada video lagi aku jatuh tergolek tu. Nak tengok ker? HAHAHA. nanti la kaalu rajin aku upload. Tapi kat instagram aku dah ada. Jadi la, buat kenangan.


Akhir kata, walaupun jatuh dan diketawakan, aku sedikitpun tidak peduli. Jatuh itu biasa. Semua orang jatuh. Yang membezakan dengan yang lain adalah sama ada kita bangun atau tidak dan bagaimana kita kembali bangkit. Cewahh.. dah la, malas aku nak cakap banyak. Keja lain banyak lagi ni. Bye, Assalamualaikum.

No comments:

Open Cbox