RIANG RIA DELIMA 4 BERSAMA DUA BUDAK




Alkisahnya hari ni alang-alang aku dok throwback atau bahasa melayunya imbas kembali gambar-gambar lama, maka ada decide nak nuat satu entri untuk membebel pasal budak dua orang nih. Dah pernah sebenarnya aku membebel pasal budak-budak ni. Tapi terasa macam nak membebel lagi pulak. Kali ni aku akan sertakan gambar-gambar dahulu dan terkini budak dua orang. Mana nak dapat gambar-gambar tu? Alaa.. rembat je kat facebook. Hahaha.

Okay, budak dua orang ni nama Rizal dan Idan. Mana satu Rizal dan mana satu Idan boleh tengok dalam gambar kat atas. Rizal berbaju hijau manakala Idan berbaju purple. Dan lagi mudah nak cam Rizal gelap sikit. Idan tu putih banyak. Hahaha.. Jangan mara ye Rizal..Tapi memang betol pun..

Rizal bersongkok hitam... hahaha

Pasal budak dua orang nih, aku mulakan dengan si Rizal si budak hitam manis nih. Pahit jugak sebenarnya. Saja nak ambik hati. Mula aku kenal budak ni waktu dia tingkatan 1. Waktu tu alahai budak nih kecik-kecik dok berkawan dengan kawan dia yang badan besar tuh. Sana sini berdua je depa nih. Aku lebih kenal budak ni bila aku jadi Biro Kebudayaan dan kena uruskan Malam Ambang Kemerdekaan di asrama. Dipendekkan cerita untuk persembahan malam tu kami perlukan seseorang untuk baca sajak. Cari punya cari dapat la si budak Rizal nih. Hurmm..bagus jugak la budak nih. Badan kecik tapi suara lantang.

Masa budak ni tingkatan 2 rasanya aku dapat sebilik dengan budak dua orang. Buasnya tak tahu nam cakap macam mana. Sama je dua-dua. Dah la kawan rapat dua orang nih, buas pun sama-sama buas jugak. Padan la. Antara yang aku ingat kami ada buat satu ayat macam pepatah la untuk ditampal di dinding bilik. Ayat tu kami buat guna perkataan yang digunting dari surat khabar. Lepas tu kami gantung kat dinding. Rajin jugak la budak dua orang ni menolong. Puas juga nak mintak tolong buat sampai habis. Dan hasil kerja kami tu aku tengok bertahan jugak la beberap tahun kat Blok Delima 4 bilik 4 (Nenas) beberapa tahun dan sekarang aku tak tahu macam mana. Nanti aku cuba mintak tolong sesapa tengok kalau-kalau ada lagi. Hahaha.

Sebelum ni aku tak berapa kenal pun Rizal ni. Tapi lama-lama makin kenal dan makin rapat pulak. Tapi tak la serapat dia punya kawan-kawan dan abang senior dia. Budak ni pulak jenis aktif jugak la. Masuk nasyid bagai. Aku bukan taknak masuk nasyid-nasyid nih, tapi suara aku tak mengizinkan. Orang kata geng nasyid ni ramai peminat kat sekolah. Senang dapat awek. Hahaha.. (That why i'm alone maybe)

Satu-satunya kawan asrama yang aku pernah tidur di rumahnya. Tak pernah lagi la sepanjang tinggal di asrama atau sepanjang pindah di gerik ni aku tidur di rumah kawan-kawan. Untuk pengetahuan aku pindah ke Gerik pada tahun 2005 iaitu sewaktu di tingkatan 1. Alkisahnya dia beria ajak aku pergi rumah dia . Akhirnya aku pun pergi jugak. Tidur la kat rumah dia 2 malam. Apa kami buat? Makan tidur dan main game. Hahaha..Family dia pun semua okay. Aku ni je penyegan sikit. Hahaha..

Kan ada pepatah pernah mengatakan jika kita tinggal di rumah kawan kita lebih daripada 3 hari, kita akan kenal siapa kawan kita kerana kita melihat diri dia yang sebenar. Betol jugak pepatah tuh. Hahaha.. Takda apa yang negatif rasanya aku nak cerita, sebab aku tengok budak nih ok la kat rumah, dengar cakap mak bapak, rajin pulak tuh..( rajin masak. goreng telur). Merasa la jugak aku makan hasil masakan dia. Hahaha.. Ini antara benda positif yang aku belajar la, sebab aku nih jenis liat jugak kalau mak cakap tuh, degil sikit la kiranya. Tapi sekarang aku dah cuba perbaiki sikit-sikit. Mak cakap je terus buat, takda dah  nak beralasan banyak.Huhuhu.

Suka berahsia. Ya, aku rasa budak nih suka berahsia. Dan aku pulak tak gemar nak memaksa. Kalau orang nak cerita, aku sentiasa bersedia untuk mendengar, tapi kalau orang taknak cerita, apa boleh buat kan. Cuba, untuk beberapa perkara aku akan paksa juga. Hahaha.

Banyak juga kalau nak cerita pasal budak sorang nih, tapi penat juga aku nak menulis. So, biarkan je la cerita-cerita tu dalam ingatan aku.

Aku masih menanti dia nak mai penang. Daripada  aku tahun satu sampai tahun empat di USM dia tak sampai-sampai lagi. Hahaha.. Mungkin takkan sampai kot.

Budak ni dok ajak aku hiking Gunung Baling. Aku no hal, dia la tak habis belajar lagi. Aku dah nak habis cuma nanti aku praktikal masa agak terhad la. Lepas praktikal dulu la nampak gayanya.

Satu yang aku tak puas hati budak ni tinggi lagi pada aku sekarang nih. Al maklumlah aku ni terbantut sikit. Kalau dulu senang aku nak gigit dia, sekarang dah payah. Tapi aku akan cari peluang jugak. Jaga hang. Hahaha. Jarang main facebook jugak budak ni sekarang. Maklumlah wassap semua bagai tuh dah ada sekarang. Sekarang pun masih contact lagi cuma budak ni 'berlagak' sikit sekarang. Hahahahaha.

Cukuplah cerita pasal Rizal nih, letih aku. Nak cerita pasal Idan pulak. Okay, Idan ni partner dengan si Rizal nih. Alaa...budak kecik dua orang yang selalu huha huha kat bilik. Deme dua ni la. Lari-lari pusing katil main kejar-kejar, deme ni la orangnya. Iskh iskh iskh.

Tapi satu hal yang aku tak nafikan, budak dua orang ni menceriakan hari aku. Maklumlah stress kat sekolah bagai, layan budak dua orang ni lupa plak aku dengan masalah semua tuh. Gambar-gambar Idan waktu form 1 ada banyak jugak kat aku walaupun lagi banyak yang dah hilang. ''Tragedi kemas rumah''. Huhuhu.. Kalau dibanding dengan sekarang memang agak berbeza dah la. Dah makin tinggi pulak budak Idan ni pun. Akibatnya aku pulak paling rendah antara budak berdua nih walaupun suatu ketika dulu aku paling tinggi.

Idan sekarang dah kerja. Bekerjaya dah dia. Aku je la dengan Rizal masih mengemis ilmu di ceruk bumi. Idan kerja polis bantuan. Woww.. Tak sangka plak aku dia minat bidang polis. Kalau aku ni la bidang paling aku tak minat. Sebabnya tugas berhadapan orang ramai/ orang awam yang bakal mengundang dilema dalam diri aku nanti berbanding dengan kerjaya askar. Okay la tu, dia dah ada arah tuju perancangan masa depan dia. Dok nampak macam dia dengan aku, dia yang akan kahwin dulu. Hahaha. Rasanya laa.....Aku lambat sikit kot. Empat tahun lagi la lebih kurang.

Idan ni jenis suka aktiviti kampung macam memancing, memanah ikan danbagai-bagai lagi la. Dia la yang bawak aku pergi ke Lawin untuk panah ikan. Sejak pindah gerik, aku tak merasa pun nak pergi memanah ikan. Tu yang selalu je bodek Idan ajak pergi tu. Huhuhu. Main hoki pun hebat juga budak nih. Tapi jarang la kami main sekali sebab dia aktif main bila aku dah habis sekolah. Pastu dia lagi suka main bola tampar dengan bola sepak. Huhuhu. Kasihan diri aku..Sama la dengan budak Rizal tu Idan ni pun budak nasyid jugak. Sedap ke tak?? Hurmm... no komen... hahaha... Awek ramai nih, kira sedap la kot.. hahaha...

Satu yang aku tak boleh lupa pasal Idan adalah senyuman. Kalau senyum manis sungguh nampak nampak. Nasib la aku laki. Kalau la aku pompuan, maunya aku jadi secret admire budak nih. Hahaha.. Betoi aku cakap, Idan bila senyum memang nampak manis, tapi kalau buat muka serius rasa nak sepak ja. Hehehe. Gambar-gambar tu tengok la aku kongsi tu.

Dah tak tau nak cakap apa, ni pun rasa dah panjang, nanti la aku sambung mungkin lepas salah sorang dari budak dua orang ni kahwin kot. Hahaha. Yang pasti cerita budak dua orang ni aku akan update ikut semasa. Hahaha. Cuma Idan je agak sukar sikit nak contact sebab sibuk dengan kerja. Tapi kalau dah bosan sangat aku akan kacau juga budak-budak nih. Rindu? Mohon telan ubat gegat sekilo.



Apa yang aku mengarutkan disini tentang budak dua orang ni adalah dari perspektif aku sendiri. Kalau ada yang berbeza pandangan itu terpulang masing-masing. Aku hanya ingin berkongsi. Sebarang tafsiran anda yang negatif terhadap aku itu terpulang pada kewarasan akal masing-masing.

Ni waktu form 1. Sekarang ada yang dah masuk Uni dah pun...

Tu buktinya Idan rendah dari aku dulu.. Hahaha

Lengan baju punya la panjang.. Sampai tangan pun tak nampak. Hahaha

Ini waktu 2011... Nampak tak Idan dah sama tinggi dengan aku.
Sekarang 2016.. Agak-agak tinggi mana yer Idan. Hahaha
Nanti aku ambik gambar dengan dia.

Besar panjang dah budak kecik sorang nih. Dah boleh kawin dah nih. Hahaha..

Post a Comment
Open Cbox