HIKING BUKIT JAMBUL, PENANG - 2015

ASSALAMUALAIKUM...



Alhamdulillah berkesempatan untuk update entri di kala 2015 semakin melabuhkan tirainya. Hanyalah entri biasa-biasa sahaja sebagai catatan memori  sebagai pelengkap kepada tahun 2015. Aku menulis untuk berkongsi. Jika sudi berkongsi, dipersilakan untuk membaca, Jika tidak, terpulanglah...

Hahaha... Intro pun dah meleret bagai. Okay, kembali kepada tujuan asal. Outdoor activities ni memang best. Tambah pulak dengan kawan yang sekepala dengan kita.  Aku ni dah tahun akhir kat USM. Dan ini adalah kali pertama aku hiking Bukit Jambul. Rendah je pun bukit nih. Sebelum ni bukan tak pernah orang ajak, tapi aku tiada masa dan ada la beberapa sebab lain yang menghalang.

Untuk kali ni pun sebenarnya ada juga halangan. Tapi aku nekad dan Alhamdulillah berjaya juga. Rancangan asalnya nak hiking semalam dengan kawan-kawan. Tapi boleh pulak aku kena tinggal dengan member. Sebab utamanya adalah lambat. Padahal tak la lambat sangat pun. Dan tak perlu rushing sangat pun sebenarnya sebab perjalanan lebih kurang 5 minit je pun dari USM. Tapi tu la, dah tak boleh nak tunggu, pergi je la deme. Maka aku yang sedang mengikat tali kasut di bilik  ni pun termenung seketika. Perlukah aku pergi juga atau sebaliknya? Kalau nak pergi sorang aku mana pernah pergi lagi Bukit Jambul punya trail tu. Lagi satu jalan pun aku ingat-ingat lupa ja. Dan pula nanti macam aku hiking sorang- sorang je la. Akhirnya aku buat keputusan bukak kasut, tukar baju dan pergi kenduri kahwin dengan rumate dan kawan aku. Hahaha. Begitulah kisahnya.

Mulanya aku tweet di twitter nak pergi hiking sorang-sorang sebagai balas dendam akibat kena tinggal kelmarin. Tak sangka pulak dapat respon dari kawan aku. Tanpa dirancang serta merta kami set time petang ni juga  untuk pergi. Walaupun cuaca nampak macam nak hujan, tapi kami redah jugak. Sampai je kat Bukit Jambul kami terus hiking. Ramai jugak orang. Tua muda semua ada.

Perjalanan naik tak la sukar sangat. Trek dah ada. Kebanyakkan trek berbatu dan di buat bertangga-tangga. Hanya sedikit sahaja yang tidak bertangga dan laluannya sedikit landai. Perjalanan naik ke atas tak sampai 30 minit.

Kat atas tu ada tempat berehat. Ada kerusi dan permandangan yang agak menarik jugak. Menghadap ke arah laut. Antara permandangan yang dapat dilihat adalah jambatan Pulau Pinang yang pertama dan kedua, pulau Jerejak dan bangunan di kawassan sekitar. Kat puncak agak kurang berangin pada waktu petang. Mungkin disebabkan terlindung oleh pokok-pokok. Waktu pagi aku belum cuba lagi. In Shaa Allah akan cuba dalam masa terdekat ni.

Di bahagian puncak jugak ada gazebo atau wakaf untuk berehat sambil menikmati permandangan dari puncak bukit. Beberapa peralatan atau alat senaman juga terdapat di bahagian puncak. Nak aku senaraikan jenis alatan memang aku tak ingat. Naik dan lihat sendiri. Tempat tu sesuai untuk yang nak workout.

Aku dan Ijak.. Hahaha

Antara view dari puncak

Tengok permandangan dan kemudahan yang ada membuatkan aku rasa macam nak selalu naik dan workout kat atas sana. Tapi malu la pulak rasa sebab ada ramai orang. Hahaha.

Kami turun awal sekitar 6.30 petang disebabkan hujan mulai rintik rintik. Perjalanan menuruni bukit menjadi agak pantas. Cuma agak membimbangkan kalau-kalau lutut terkehel sebab turun dari bukit yang agak curam. Naik aku tak kisah, turun yang kurang gemar sikit nih.

Sampai di kaki bukit, kami rehat-rehat dulu. Main alatan senaman yang ada kat situ. Dalam 10 minit lepas tu kami terus gerak balik ke  USM. Sampai USM kami tak terus gerak balik bilik. Kami singgah stadium olahraga dulu. Saja 'cuci mata'. Hahaha.. Dasar lelaki. Kami tak joging pun. Malass....Kami cuma ambil-ambil gambar sambil light workout kat situ. Penat la jugak sebenarnya. Tapi rileks.  Bila dengar azan maghrib kami terus balik.

Simple kan. Aktiviti yang tak dirancang. Redah dan rileks.

Ini je la yang aku nak cerita. Catatan untuk masa mendatang. Ingatan aku akan semakin pudar seiring waktu berganjak, tetapi catatan ini akan kekal dan tak akan luntur walau sebaris kata.
Post a Comment
Open Cbox