PAMERAN PEDANG @ USM

28 mac 2013................................

julung kalinya aku pergi tengok pameran pedang.bukan tak minat tapi takda peluang. alang-alang peluang dah ada depan mata aku redah je la...menarik jugak...ala,yuran masuk rm1 je pun..berbaloi la kiranya untuk dapat pengetahuan...lagipun bukan mudah sebenarnya nak dapat sentuh barang pameran ni apatah lagi melibatkan senjata tajam. tapi di pameran ni kami bernasib baik dapat sentuh bahan-bahan pameran yang dipamerkan.siap boleh bergambar lagi,.hahaha... antara barang pameran seperti keris,tekpi yang ada bagai-bagai jenis tekpi,pedang,parang,kerambik,pedang samurai dan bagai-bagai lagi... aku tertarik pada sesetengah bahan yang di pamerkan macam satu pedang tu yang besinya warna hitam pekat,bukan hitam karat. memang menarik..ada jugak senjata yang ditempat dengan beratus jenis besi...bayangkan betapa utuhnya pedang tu...keris yang dipamerkan pun menarik jugak..berbagi bentuk ,nama dan saiz..




antara senjata pembunuh yang paling berbahaya dalam perang...


lembing, usm, pameran pedang
Add caption


kerambit.......

kerambit, pameran pedang
kerambit...pembunuh senyap yang bahaya...



surah lazim al-quran diukir di atas mata pedang

keris yang keseluruhan di tempa daripada tembaga..mempunyai motif tengkorak di pemegangnya

keris lama



bayonet yang biasanya digunakan oleh tentera nasional indonesia...

pisau gurkha, usm, pameran pedang,
pisau yang menjadi kebanggan askar gurkha dan kegerunan  musuh.



pedang hitam, pameran pedang, usm,
pedang hitam...unik

Post a Comment
Open Cbox