AKU, HOBI DAN KOLEKSI....

Assalamualaikum...



Sebelum ni aku pernah tulis dah entry pasal hobi. sekarang pun aku nak tulis lagoi pasal hobi.hahaha.. Hobi ni bukan hobi baru sebenarnya, tapi hobi lama yang telah di'renew'kan balik. Dalam malaysia ni tak ramai yang betul-betul berminat dengan hobi mengumpul syiling, wang kertas mahupun barangan lama yang semakin dimamah usia (numismatik). kebanyakkan yang aku perhatikan mereka ni terlibat dengan numismatik hanyalah berteraskan keuntungan semata-mata tak kisah la yang tu hak masing-masing.


 Aku dah lama minat hobi ni, tapi masa dan kewangan waktu dulu amat membataskan dan mengehadkan aku bergiat cergas dengan numismatik. waktu tu koleksi aku hanyalah beberapa keping duit syiling lama dan kertas. Sekarang alhamdulillah, makin hari makin bertambah.
mesti anda fikir hobi ni memang memerlukan pelaburan yang besar dari segi kewangan. tapi sebenarnya dari zero pun kita boleh mulakan. macam aku la contohnya.perlahan-lahan dan berterusan..Antara koleksi aku ialah syiling malaysia, malaya, borneo, syiling asing,  dan 
wang kertas.,ada yang aku beli secara online, di pasar karat, kawan-kawan bagi dan juga pemberian keluarga.

 tak rugi sebenarnya. aku rasa la..sebab,, aku beli duit guna duit dan jual duit dapat duit. harga makin lama makin   meningkat .so, anggaplah ni sebagai satu pelaburan.. mana la tahu suatu hari nanti berlaku sesuatu yang emergency, tak pun boleh juga buat duit kawin,.hahaha.
setakat ni aku habiskan tak sampai beribu lagi untuk menambah koleksi aku. aku pun belum kerja lagi, so beli item pun ikut bajet je la,,
untuk melihat koleksi aku yang tak seberapa ni, bolehnya tengok di blog aku yang satu lagi ni

Apa yang menarik tentang syiling dan duit kertas nih?? bagi aku la kan, syiling ni unik, tiap2 syiling kan ada ukiran dan corak tertentu yang bukan diletakkan suka-suka, tapi membawa maksud tertentu.contoh mudah gambar wau di belakang syiling 50 sen malaysia, gambar parlimen dan sebagainya. aku lebih berminat dengan duit syiling berbanding kertas.


Post a Comment
Open Cbox