LATIHAN MENGAJAR - SASPEND BATCH 2012/2013

Assalamualaikum....
Bakal-bakal guru sejarah.. In Shaa Allah


Blurrrr..... Tak tahu nak tulis apa. Banyak sangat idea dalam kepala nih. Iye la kan, dah lama sangat tak update. Bukan apa, masa sangatlah tidak mengizinkan... Cemburu betol masa nih dengan aku. Sejak masuk sekolah aku memang takde masa nak update blog. Untuk mengelakkan segala kata-kata dan idea yang berlegar legar dalam kepala aku nih hilang, aku akan tulis dan catat. Apa-apa saja semuanya aku catat. Moga bila ada kelapangan nanti aku akan terjemahkan di dalam blog ni.

Dah sebulan lebih nih Latihan Mengajar, pengalaman??? Hehehe... itu semua akan aku ceritakan secara detail nanti dalam entri yang akan datang. Buat masa nih aku belum diberi kesempatan masa yang cukup untuk mula menulis kembali...

Apa yang boleh aku katakan, sepanjang sebulan lebih  ni Alhamdulillah segalanya baik-baik saja. Cuma aku perlu kerja keras sikit untuk memikirkan kaedah pengajaran dan pedagogi-pedagogi yang sesuai. Untuk menjadi guru tak semudah yang disangka dan tak semudah yang dilihat.

Bila di tanya kenapa nak jadi guru? kenapa tidak jadi askar?. Aku Hanya tersenyum. Askar adalah impian yang berubah dari cita-cita. Guru adalah doa dari seorang ibu dan ahli keluarga.

Gunung itu tinggi, tetapi masih ada yang hendak mendaki. Kerana apa? kerana mereka mahu berada di puncak. Halang pasti ada, tetapi mereka akan tempuh. Kerana apa? kerana mereka mahu berada di puncak. Mereka mahu menawan puncak. Begitu juga dengan hidup, jika punya matlamat, usaha pasti ada ada dan halangan juga pasti ada. Tekadkan matlamat dan harungi cabaran. Di hujungnya keriangan dan kegembiraan menanti. Kepuasan seorang pendaki apabila berada dipuncak dapat meilhat permandangan yang indah. Permandangan yang tidak semua orang boleh melihatnya. Hanya mereka yang berkemahuan dan berusaha sahaja mampu mengecapinya.

Tetiba berceramah motivasi pulak. Hahaha. Ini adalah cara bagaimana aku mencari kekuatan untuk melalui hari-hari yang mendatang. Sejarah bukan sekadar untuk lulus SPM dan dapat sijil, tapi mengajar kita erti kekuatan melalui pengalaman masa lalu. Itu lah sejarah.

Untuk entry seterusnya aku akan kisahkan berkenaan sekolah iaitu SMK Tengku Menteri tempat di amana aku menjalani latihan mengajar dan juga kelas tingkatan 1KAA, 4S1,4VT2 dan 4K1 iaitu kelas yang aku mengajar. Setiap satu darinya punyai kisah mereka sendiri. Tapi untuk entry berkaitan tu lambat lagi la...supaya aku dapat ceritakan secara menyeluruh. Doakan semoga impian untuk menghasilkan novelat aku berjaya. Huhuhu.

Sekarang ni musim cuti sekolah iaitu cuti bulan 3 dan aku memutuskan untuk berkampung di USM sepanjang cuti nih. Untuk apa datang USM? hehehe....

Takde apa dah rasanya nak tulis. Kalau ada pun nanti aku edit lain la. Sekarang nih sampai sini je la aku mampu tulis. Mengantuk nih sebenarnya. Jumpa lagi.






Post a Comment
Open Cbox