AKU DAN 15.........BUKAN SEKADAR NOMBOR



Aku dan lima belas? Macam pelik je tajuk kan. Hurmm. Sebenarnya aku tak tahu nak letak tajuk apa. Aku ni bukanlah kreatif sangat nak pilih tajuk-tajuk nih. Entri ni aku tulis khas buat yang tertanya-tanya, yang ingin tahu dan yang mempersoalakn kenapa nombor lima belas ( 15) menjadi pilihan nombor kegemaran aku. Kali ni aku akan ceritakan semuanya. Mungkin la. Sambil diiriningi lagu Declan Galbraith. Apa? Tak kenal? Alaaa...Google je laa.

Pertama sekali kalau korang perasan cursor aku ni pun nombor15. Hahaha. Okay la jom kita baca apa yang nak cerita. Pertamanya aku memaang hir pada 15 haribulan. Bulan dan tahun bila tu tak payah tahu la yerr..

.Keduanya, semasa sekolah rendah dari darjah satu hingga darjah enam majoriti dalam peperiksaan aku dapat nombor 15 dalam kelas. Kalau tak percaya pergi sekolah aku check. sekolah kat mana? Nun di Taiping. Sekolah kebangsaan Jelutong. Dalam setahun kan ada dua kali exam, kadang-kadang dua-dua exam aku dapat nombor 15. Jangan salah faham pulak, Bukanlah dalam kelas aku tu ada 15 orang je. Iskh kome nih, aku ni tak la slow sangat walau tak laju sangat. sedang-sedang ja.

Seterusnya membawa la ke alam seterusnya. Oit oit, bukan alam barzakh. Alam sekolah menegah la...Waktu ni aku dah mula terlibat dengan sukan. So no kegemaran aku semestinya 15 menjadi pilihan untuk disarung. Wakil sekolah je pun. Pe`dek kata asal pakai jersi yang bernombor memang nombor 15 aku pilih dulu...

Sampailah ke universiti pun, bila main hoki aku  cari nombor 15 jugak, Kalau takda, aku akan guna nombor 15. Bukan la bermakna kalau aku tak pakai nombor 15 aku tak boleh main, jadi tak semangat, tak da tuah ke apa. Cuma bila pakai nombor kegermaran ni seronok tu lain macam sikit. Kalau yang pernah alami situasi macam aku ni dia faham la.



Pernah hampir bermasam muka dengan kawan disebabkan isu nombor dibelakang jersi untuk jersi yang hendak ditempah. Akhirnya segalanya selesai baik baik saja.

Fanatik dan obses aku terhadap nombor 15 nih juga turut terbawa dalam hobi dan minat aku. Maklumlah aku ni kan pengumpul duit lama dan baru. Barang antik pun aku sebat kalau mampu. So, aku mula tertarik dengan salah satu keunikkan dalam numismatik iaitu mengumpul duit kertas yang mempunyai nombor siri rendah / low number. Tak paham?? Tengok je gambar kat bawah tu. Semuanya aku beli. Macam bodoh kan duit beli duit. Dan namanya minat, bodoh tu kita lilmu-ilmu baru. Kan ilmu Tuhan tu luas.

Menmbahkan lagi kegilaan aku pada nombor 15, dengan helmet dan moto aku pun aku tampal sticker nombor 15. Itu belum lagi tengok kalau email aku yang belakangnya sememangnya wajib ada 15. Hahaha..

Dan yang paling menggembirakan aku dan menjadi ingatak sepanjang hayat aku apabila antara hari paling bersejarah dalam hidup aku juga berlaku pada 15 haribulan iaitu Istiadat Pentauliahan Di Raja Pegawai Kadet Universiti Awam ke -34 iaitu pada 15  Ogos 2015. Cantik kan tarikh tuh. Kalau la aku bertunang ke kawin ke pada tarikh nih kan best. Hahaha.. Berangan kejap.

Dah melaluit sangat dah aku nih. Kalau kome nak tahu aku biasanya tulis blog pukul 2 pagi ke atas. So kepala memang tingtong.

In Shaa Allah, kalau di panjangkan umur dan dipertemukan jodoh, 15 juga menjadi tarikh penting aku sama ada bertunang atau bernikah. Hohoho...

Okay. Sampai sini je la bebelan aku. Mata dah semakin kecik ni. Semoga bertemu lagi di coretan dan bebelan aku yang akan datang.

P/S:: Aku ni bukan jenis percaya no bertuah ke apa. Korang jangan salah faham pulak. Aku cuma minat je.

** Kome=Korang
      Deme = Depa = Diorang = Mereka
**Typo agak banyak sebab ada masalah sikit nak edit. nanti akan edit lain



No comments:

Open Cbox