Hari Lahir Aku Yang Ke - 22

Assalamualaikum...
Entri yang lepas aku ada tulis tentang sambutan hari lahir aku buat kali ketiganya ketika aku ke kejohanan hoki. Untuk entri kali ni, aku cuma nak cerita tentang apa yang aku buat ketika hari lahir aku yang ke - 22 ni. 
Pada pagi hari lahir aku tuh dalam pukul sepuluh pagi aku dengan team hoki USM kami bertolak ke Kuala Perlis untuk perlawanan Liga Hoki Divisyen 1 menentang UNIMAP. Alhamdulillah kami pulang dengan kejayaan pada hari tu. Cuma terasa agak terkilan jugak sebab tak dapat bantu team sewaktu perlawanan disebabkan beberapa masalah teknikal yang sepatutnya tak berlaku. Tapi perkara dah berlaku tak perlu la lagi rasanya untuk diungkitkan. Cukuplah sekadar pengajaran di masa hadapan.
Biasala kan bila guna maxis waktu hari jadi mesti akan dapat masa panggilan percuma ke semua no maxis sampai pukul 12 malam. Berbanding dengan sebelum ni, kali ni aku agak kurang 'bergayut'. Kalau tak sebelum ni aku akan manfaatkan 24 jam percuma tuh dengan kal semua orang yang guna no maxis. Hahaha. Tapi kali ni tak, dan orang yang aku kal pun sorang je.huhuhu.
Banyak jugak dapat ucapan hari lahir dari kawan-kawan facebook. Rasanya kalau takda facebook mungkin sepuluh orang je kot yang akan wish birthday aku. hahaha. Tak pun kalau aku tukar tarikh. hahaha. Ada jugak yang hantar melalui SMS, dan aku amat menghargai mereka yang hantar ucapan melalui sms nih. Tak bermakna yang wish dekat facebook aku tak hargai. Tapi bagi aku yang gemar menyimpan sms banyak-banyak nih memang seronok la... tak caya ker? tengok gambar bawah nih.



Di kala usia semakin meningkat nih, bermakna masa semakin suntuk. hohoho.. Aku celebrate takda kek, takda lilin,takda tepung, telur dan bagai-bagai tuh. Celebrate aku hanya dengan azam untuk memperbaiki kelemahan diri dan lebih muhasabah diri. huhuhu...
Malam tu lepas balik dari perlis aku rest dan bersiap untuk balik rumah keesokkan harinya. Game hari sabtu, so ahad aku balik rumah la. Lama jugak aku fikir nak balik nih. Banyak benda nak kena fikir. Kalau aku balik ahad, maknanya aku kena balik usm hari isnin sebab ada kelas. Disebabkan aku fikir lepas nih aku memang sibuk dan bulan 5 mungkin baru aku dapat balik rumah, jadinya aku nekad nak balik.
Aku balik dalam pukul 7 pagi dan sampai dalam 9 setengah sebab aku rest kejap. Kalau tak 2 jam je dah sampai.
Kebetulan balik mak aku ada kat rumah. Alhamdulillah dapat jumpa mak. 
Balik tu jumpa anak buah si zulfirqan.Dengor je moto aku laju je dia berlari pintu. Tapi bila tengok aku dia macam blur sikit sebab dah lama tak tengok kan. Sebulan lebih jugak la. Lama - lama sikit baru nak gelak-gelak ngan nak bermanja dengan aku.huhuhu.
Petang tu seperti yang dirancang, aku pergi ke padang sekolah lama aku untuk jumpa budak-budak junior aku dulu dan main hoki dengan deme. Alhamdulillah deme ada main hoki petang tuh dan aku pun join la sekali. Kedatangan aku masih diterima lagi.hahaha.. Mana la tahu kan kot-kot deme tak layan ke.hahaha.
Petang tuh memang seronok main. Cuma ada sorang dua budak junior aku nih yang tak join sebab kal tak angkat. Tido la tuhhh.
Seronok sangat main petang tuh walau lutut ku masih injured. Tapi keseronokan tuh mengatasi kesakitan.
Keesokkannya budak-budak ni tak main dah sebab ada latihan untuk peringkat negeri punya game. Awalnya aku taknak pergi petang tuh. Tapi entah kenapa hati terasa sangat nak pergi walau tahu takda budak-budak main hoki. Petang tuh aku pergi jugak dan kami hanya bertiga. Takkan nak main game kot tiga orang. So kami just main heating, overhead dan menggila sikit kat padang sekolah. Hahaha. Bukan selalu kan. Keesokkanya aku terpaksa balik ke usm tercinta kembali sebab aku dan poteng kuliah dan tutorial dua hari.huhuhu. Tapi rasanya berbaloi. Ini cara bagaimana aku celebrate birthday aku. Dengan melakukan perkara yang membuatkan aku gembira walau terpaksa berkorban sedikit.
 Sedih jugak nak tinggal rumah sebab bila start moto je mesti firqan akan datang. Sebab selalunya aku bawak di g ronda-ronda keliling kampung naik moto. 
Rasanya samapi sini je kot coretan aku. Panjang lagi nih kalau nak ikutkan. Lagipun kome bukan baca pun panjang-panjang nih. Hahaha. Bior aku je la baca balik nanti.huhuhu.
Sebelum tu, tengok-tengok la dulu ucapan-ucapan yang aku terima kat bawah nih. Sekadar menghargai dan sebagai kenangan buat diri ini.

Sahabat,
Ak xmmpu utk memberi hadiah yg mahal utkmu selain ucapan selamat tahun baru cina....
ehhh,,, 'selamat hari lahir yg ke 22 tahun' (ehh,,TUAnya!haha)
tiada doa yang dpt ku panjatkan selain doa semoga Allah
memberikan yg terbaik buatmu dan sentiasa meletakmu di dalam jagaan - Nya
tiada juga ucapan yang mampu kukatakan  selain ucapan 'thank u for being my best friend'

Daripada : Salehah



To my first male close friend in the campus life, (since we have some same interest on history and fish..huhu,)
Happy belated birthday i wish for you, thanks for being my friend through these years. you're an awesome friend..being with you sometime like being with motivator..why? cause sometimes your words could motivate others if you realize..mybe you 'll be a good teacher in the future..sorry when there were the times i was being an annoying..hehe..however, by teasing you it make my day..hape you don;t mind..hehe..thanks for treat me good and ignore my harsh joke..hope you 'll be a man with the succes in everything you did and done today, tomorrow and future..and be sincere in everything for yourself and others..just accept my once in life statement which very long..hehe..saje tulis bahasa inggeris supaya kau tak syahdu sangat membacanya..hehe.
Daripada : Suraya azmi


hpy belated bfday tn! GBU
Daripada : Clynn Ng Bong Lin



Selamat hari lahir yg ke22..semoga pnjang umur n murah rezki n dberikan kesihatan n kberkatan oleh Nya...
Daripada : Marshitah Wahab

Lain-lain ucapan

'' happy birthday''
''Happy berday abg hansem, huhu''
'selamat hari lahir'
'selamat hari lahir kawan'
'hb'
'hb bro'
''selamat menyambut ulangtahun kelahiran...semoga Allah permudahkan segala urusan dunia & akhirat''
''ehemm..hb skot! may Allah bless .''
''epy bday kawan..''
''hb askar..jaga usm molek2 tau.''
''apy besday..smoga berjaya d dunia dan akhirat''
''hb bro..smoga pjg umodn murah rezeki''
''selamat hari lahir semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki''


Aku cuma mampu ucapkan terima kasih kepada mereka yang mendoakan dan memberikan ucapan sempena ulangtahun kelahiran aku. Maaf pada mereka yang tidak dinyatakan nama dan ucapan anda disini.huhuhu.

Hari lahir Ke-3 dalam tournament

Assalamualaikum..

**Gambar takda kaitan dengan entri..huhuhu


Huhuhu..Syukur alhamdulillah masih diberi kesempatan dan peluang untuk menghirup udara dan berpijak diatas bumi yang nyata. Hurm, macam terawal je aku punya speech nih, Birthday aku esok.hihihi..Bukan apa, sekarang ni aku ada waktu terluang so aku tulis je la apa yang patut dalam blog aku nih. 

Tajuk entri tu abaikan je la sebab aku pun tak tahu nak tulis tajuk apa. Ni bukan nak cerita pasal celebrate birthday yang gempak-gempak bagai tuh, baling-baling telur + tepung dan bagai-bagai lagi.  Untuk pengetahuan sahabat dan mereka yang mengenali aku, sepanjang 22 tahun aku bernafas diatas bumi tuhan nih, belum pernah lagi aku celebrate atau dicelebrate birthday sebegitu.huhuhu. Alamak, kantoi la pulak 22. huhuhu. Sedih? tak jugak. Seronok? pun tak jugak..hahaha. Sebab aku dah biasa dengan life aku cam ni. Kalau celebrate birthday orang lain tuh banyak la jugak walau kadangkala timbul juga rasa dihati inginkan celebrate sebegitu. Tapi itu tak penting dan tak berharap pun.

Lupakan pasal tuh. Masa mula-mula dulu  aku sambut birthday secara sendiri untuk diri sendiri je waktu pergi tournament hoki untuk Sukan Perak (SUPER) tahun 2011. Waktu tu aku upper six. Ada la jugak ucapan-ucapan dari kawan-kawan. Pastu kali keduanya pula pada tahun lepas iaitu tahun 2013 sewaktu pergi tournament Liga Hoki Div 1 MASUM di Universiti Putra Malaysia. Waktu nih takda orang tahu pun hari tu bithday aku. Tapi aku seronok la dapat main hoki sewaktu hari jadi sendiri. Semangat tu lain sikit la.
Dan esok pula untuk ketiga kalinya aku akan sambut birthday sewaktu tournament hoki jugak Liga Hoki MASUM di perlis. Tarikh pergi dan perlawanan tuh betul-betul pada hari jadi aku,.huhuhu. Moga-moga aku dapat buat yang terbaik dan tingkatkan prestasi permainan aku. Banyak lagi benda yang aku perlu belajar.
Aku tak mengharapkan dicelbrate pun sebab dah biasa camtu. Cukuplah aku celebrate diri sendiri dengan meningkatkan azam dan motivasi diri untuk mencapai matlamat, impian dan cita-cita hidup aku. Ulangtahun ni jugak sebagai peringatan kepada diri aku tatkala usia semakin menginjak ini bermakna perjalan hidup semakin singkat. Semoga aku dapat muhasabah diri dan menilai kembali perjalanan hidup aku selama 22 tahun ini. Walau agak sukar tetapi aku percaya selagi kita berusaha, berdoa dan bertawakal tiada apa yang mustahil untuk digapai.huhuhu, Ala-ala tazkirah la pulak. Mesti bosan kan baca. Kalau aku dah lama aku klik button pangkah kat atas hujung kanan tuh.hihihi..

Rasanya ini je kot yang aku nak cakap dan In Shaa Allah esok akan ada entri baru sekembalinya dari perlis.huhuhu.

**Dulu takda fesbuk hanya orang tertentu je yang akan ingat birthday kita dalam erti kata lain betul-betul ingat. Tapi sekarang dengan fesbuk naik je notification semua orang tahu birthday kita. Tahu tak beerti ingat.hehehe. Untuk orang dan sahabat-sahabat aku sayang bebenor, In Shaa Allah aku tak lupa birthday kome..

#Warning : Kepada +suraya azmi , jangan nak cuba apa-apa. hahaha.

AKU MAKIN KURUS

Assalamualaikum...
Entri ni hanya untuk suka-suka je. hahaha..Pelik jugak bila aku balik rumah masa cuti semua tegur kata aku makin kurus. Makin kurus tu maknanya sebelum ni aku dah kurus kiranya lagi kurus la..hahaha.. Aku pun perasan jugak sebenarnya. Sejak masuk universiti ni badan aku agak merosot. Bukan sikit la, banyak jugak sebenarnya. Kalau tengok pada gambar-gambar aku yang sebelum ni waktu tingkatan enam memang agak berbeza la..Pernah sekali aku tunjuk kat kawan aku gambar aku pakai baju oren pegang kayu hoki, si kawan aku tu tak percaya tu gambar aku.iskh3..Kalau faktor warna kulit tu aku dah faham.Dah familiar orang tegur. Hahaha..Perbezaan warna kulit tu biasa dah bagi aku sebab aku ni bukannya boleh dok diam sangat. Ada-ada je benda yang aku nak buat. Pastu benda yang aku buat tu biasanya akan mendedahkan aku pada nikmatnya cahaya matahari. Iyela, mana taknya kalau kat Usm dengan Palapes semestinya la kena berjemur. Tambah pulak main hoki lagi. Kalau training malam takpa la, tapi bila training siang memang syokkk la...Walau dah lewat petang tapi matahari masih gagah bersinar lagi. Dimbah pulak lagi dengan tempat aku duduk ni kat pulau, sekarang dah la musim panas. Memang tak dapat nak dielakkan la.
Kalau kat rumah pulak, aku suka merayau. Pergi jala ikan la, mancing la, dan bagai-bagai lagi la..Pernah sekali cuti sem dalam sebulan jugak la, aku memang menghabiskan masa kat rumah je sampai kak aku tegur nampak aku makin cerah ( maknanya putih sikitla). hahaha.Ok cukup, tutup isu warna kulit.

Kita balik kepada topik asal aku, isu berat badan aku. hahaha.Isu besar kot ni. Aku memang dah perasan saiz badan aku yang makin mengecil nih. Bukan susah nak cam, kebanyakkan baju dan seluar aku yang lama aku masih pakai sampai sekarang. So memang mudah la nak cam kalau terlonggar atau terketat. Aku rasa dan yakin sangat punca utama berat badan aku turun dengan ketara nih sebab aku kurang makan. Memang ketara sangat la waktu hujung sem 1 yang lepas, aku memang catu sikit bajet makan aku. Bukan aku boros sangat dengan duit ptptn tuh, tapi aku banyak melabur kat hobbi aku.hehehe. Duit beli duit. Tak rugi untuk masa depan. Waktu tu memang aku makan sekali sehari. Kadang kala 2 hari sekali makan nasi. Waktu lain tu aku makan maggi je. hahaha. Kekadang sebab aku malas nak pergi kafe nak beli nasi, tu sebab aku makan maggi ja. Untuk cover kurang makan nasi ni, aku minum air kosong banyak-banyak. Kadang-kadang aku bancuh milo untuk cover nutrien aku pada hari tu bagi menggantikan nasi.huhuhu. Pada orang lain mungkin sukar kalau tak makan nasi kan? tapi bagi aku ni dah jadi pekara biasa sebab pengalaman lalu benar-benar mengajar aku. Kalau nak cerita kat sini nanti panjang pulak entri nih, kalau nak tahu pengalaman apa, bacalah kat sini --->> .
Berat badan aku pulak rasanya maintain je kot macam waktu masih sekolah. hahaha. Lama jugak tak timbang berat nih. Takpa-takpa, besday aku nanti aku timbang.Hahaha....
Aku sebenarnya tak gemar jugak badan kurus kering nih, tapi aku tak la tahap tu kot. Walau ada insan-insan yang mengatakan sedemikian. Mungkin benar jugak apa yang dikatakan. Aku lebih suka badan aku waktu form 6 dan lepas stpm aritu. Dan aku memang berusaha nak kembali ketahap tu balik tapi, maslaah jugak sebenarnya bila dah lama tak makan banyak-banyak nih, perut jadi tak boleh nak terima. Sekarang barulah aku faham kenapa orang kurus susah nak gemuk. Kita cakap memang la senang, makan je banyak-banyak. Tapi sebenarnya nak buat tu tak sesenang yang dicakap.huhuhu.
Sekarang aku dalam  proses nak bagi berisi balik badan aku. Hohoho. Susah jugak sebenarnya. Makan pun tak habis sekarang nih. Aku aku akan cuba jugak melantak. Kesibukkan jugak membuatkan jadual makan aku agak berterabur.. Sarapan jadi lunch, Lunch plak jadi dinner.huhuhu..
Tengok je la sikit  gambar kat bawah nih dan kalau nampak perbandingan tu kira ok la. tapi kalau tak nampak tu aku tak tahu nak kata apa.hahaha






huh,,yg ni paling ketara nampak bezanya.. 1 mungkin sebab tak senyum, kedua nampak cekung sikit..huhuhu



Open Cbox